تبلیغات
آموزگار ابتدایی قصرقند - فشار خون
 
آموزگار ابتدایی قصرقند
اول : در شروع هر كاری بسم الله بگویید . دوم: در هر نعمتی الحمدالله بگویید . سوم: در هر كار كه قصد انجامش را دارید، ان شالله بگ
شنبه 1392/02/7 :: نویسنده : ابراهیم رئیسی زاده

فشار خون

خونِ جاری‌ در بدن، به‌ دیواره‌ رگ ها به ویژه‌ سرخرگ ها نیرویی‌ وارد می ‌كند كه‌ به‌ آن‌ فشارخون‌ گویند.

اندازه‌ فشارخون‌ به‌ طور معمول‌ 12 روی‌ 8 است. فشارخون‌ بیش‌ از 14 روی‌ 9 ، فشارخون‌ بالا محسوب‌ می ‌شود.

از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

 مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.

در بیشتر افراد با محدود كردن مصرف نمك ، فشار خون كاهش می یابد. برای كاهش فشار خون بالا باید میوه ، سبزی ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراكی و لبنیات كم چرب مصرف كرد و دریافت مواد غذایی دیگر را محدود كرد.

ادامه مطلب

خونِ جاری‌ در بدن، به‌ دیواره‌ رگ ها به ویژه‌ سرخرگ ها نیرویی‌ وارد می ‌كند كه‌ به‌ آن‌ فشارخون‌ گویند. در معاینه‌ فشارخون‌ دو نوع‌ اندازه ‌گیری‌ صورت‌ می ‌گیرد، یكی‌ فشاری‌ كه‌ قلب‌ به‌ هنگام‌ انقباض‌ دارد و دیگری‌ فشاری‌ كه‌ قلب‌ به‌ هنگام‌ انبساط‌ (وقفه‌ میان‌ دو ضربان‌ قلب) دارد. اندازه‌ فشارخون‌ به‌ طور معمول‌ 12 روی‌ 8 است. فشارخون‌ بیش‌ از 14 روی‌ 9 فشارخون‌ بالا محسوب‌ می ‌شود. حداقل‌ هر شش ماه یك‌ بار باید توسط‌ پزشك، پرستار یا فرد متخصص، فشارخون‌ خود را اندازه‌ گیری‌ كنید. اضطراب و تنش‌ می ‌تواند میزان‌ فشارخون‌ شخص‌ را افزایش‌ دهد. بنابراین‌ چنانچه‌ دستگاه، فشارخون‌ را بالا نشان‌ دهد، باید چند دقیقه‌ای‌ صبر كرد و سپس‌ با حفظ‌ آرامش‌ و خونسردی‌ دوباره‌ فشارخون‌ را اندازه‌ گیری‌ نمود.

چرا فشارخون‌ بالا خطرناك‌ است؟

فشار خون بالای غیر کنترل شده می تواند منتهی به موارد زیر شود:

* آسیب به عروق

آسیب به عروق موجب سخت و ضخیم شدن شریان ها (آترواسکلروزیس) می شود که می تواند منتهی به سکته، حمله قلبی و یا سایر عوارض شود.

* اتساع موضعی شریان ها

افزایش فشار خون منجر به ضعیف و متورم شدن عروق می شود و اتساع شریانی شکل می گیرد. اتساع شریانی نیز تهدید کننده زندگی است.

* نارسایی قلبی

در نتیجه ی پمپاژ خون با فشار بالا در عروق، ماهیچه قلب ضخیم خواهد شد. نهایتاً ماهیچه ضخیم شده قلب به سختی خون کافی برای برآورد نیازهای بدن را پمپاژ می کند که می تواند منتهی به نارسایی قلبی شود.

* پارگی عروق خونی مغز

فشار خون بالا در شریان ها منتهی به کاهش جریان خون در مغز و یا پارگی عروق خونی در مغز و نهایتاً سکته مغزی می شود.

* تنگ و باریک شدن عروق خونی کلیه که می تواند از عملکرد طبیعی کلیه ها جلوگیری کند.

* ضخیم شدن، باریک شدن و یا پارگی عروق خونی چشم ها که منتهی به از دست دادن بینایی می شود.

* سندرم متابولیک

این سندرم شامل گروهی از نارسایی های متابولیکی بدن است که عبارت هستند از افزایش اندازه ی دور کمر، تری گلیسرید بالا، HDL (کلسترول خوب) پایین، فشار خون بالا و سطوح بالای انسولین. چنان چه شما دچار فشار خون بالا هستید، احتمال ابتلا به دیگر اجزای سندرم متابولیک در شما وجود دارد. هرچه مبتلا به اجزای بیش تری از سندرم متابولیک باشید ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و یا سکته در شما وجود دارد.

* اختلال در یادگیری و حافظه

فشار خون بالای کنترل نشده توانایی فکر کردن، به خاطر آوردن و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در به خاطر آوردن و یا یادگیری در افراد مبتلا به فشار خون بالا معمول است.

"فشارخون"‌ چه‌ كسانی‌ را تهدید می ‌كند؟

اغلب‌ اوقات مردان‌ جوان‌ زودتر از زن های‌ جوان‌ به‌ فشارخون‌ مبتلا می‌ شوند، اما پس‌ از یائسگی‌ زن ها بیشتر در معرض‌ خطر ابتلا به‌ فشارخون‌ بالا هستند. اگر به‌ فشارخون‌ مبتلا شوید، باید روش‌ و برنامه‌ زندگی‌ خود را تغییر دهید و حتی‌ در مواردی‌ دارو مصرف‌ كنید.

درمان‌ بدون‌ دارو :

بسیاری‌ از افراد مایلند بدون‌ استفاده‌ از دارو، فشارخون‌ خود را كاهش‌ دهند. اغلب‌ اوقات‌ تغییر رژیم‌ غذایی، فعالیت‌ بدنی، كاهش‌ استرس‌ و... در رفع‌ مشكل‌ مؤثر است. فعالیت های‌ بدنی‌ همچون‌ پیاده‌روی ‌و دوچرخه ‌سواری‌ می ‌تواند فشارخون‌ را كاهش‌ دهد و استرس‌ و تنش‌ شخص‌ را نیز كم‌ كند. اما پیش‌ از انجام‌ هر نوع‌ ورزش‌ حتماً با پزشك‌ مشورت‌ كنید.

چاقی‌ خطر ابتلا به‌ فشارخون‌ بالا را حتی‌ در جوان‌ ها افزایش‌ می ‌دهد. برای‌ تنظیم‌ وزن‌ از پزشك‌ كمك‌ بخواهید تا بتوانید وزن‌ خود را در حد متعادل‌ نگاه‌ دارید. چنانچه‌ فشارخونتان‌ بالاست، مقدار نمك‌ مصرفی‌ خود را كاهش‌ دهید و تا حد امكان‌ به‌ غذایتان‌ نمك‌ نزنید. در عوض می‌ توانید با استفاده‌ از آبلیمو و ادویه‌ غذای‌ خود را مزه‌ دار كنید.

چه‌ زمانی‌ به‌ دارو نیاز دارید؟

بسیاری‌ از افرادی‌ كه‌ فشارخون‌ بالایی‌ دارند، برای‌ درمان، علاوه‌ بر تغییر روند زندگی، به‌ دارو هم‌ نیاز دارند. چنانچه‌ پزشك‌ برای‌ شما دارو تجویز كرد، از او در مورد عوارض‌ جانبی‌ آن‌ سؤال‌ كنید. مصرف‌ برخی‌ از داروهای‌ فشارخون‌ با احساس‌ تشنگی، سرفه‌ خشك‌ و حتی‌ سردرد همراه‌ است. اما زمانی‌ كه‌ احساس‌ كردید دارویی‌ شما را ناراحت‌ می ‌كند، مصرف‌ آن‌ را خودسرانه‌ قطع‌ نكنید، بلكه‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ كنید تا در صورت‌ نیاز نوع‌ دارویتان‌ را تغییر دهد.

عوامل غیرقابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون:

1- وراثت: وجود پرفشاری خون در پدر و مادر و یا هر دوی آنها و یا سایر خویشاوندان نزدیک

2- سن: به موازات افزایش سن خطر بروز و وقوع پرفشاری خون بالا می رود.

3- جنس: مردها معمولاً بیشتر از خانم های غیر یائسه در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند. ولی بعد از یائسگی خطر ابتلا به پرفشاری خون در هر دو جنس یکسان می باشد.

4- نژاد: سفید پوستان در مقایسه با سیاه پوستان کمتر به پرفشاری خون مبتلا می گردند.

لازم به یادآوری است داشتن یک یا دو مورد از عوامل نام برده شده در بالا، دلیل ابتلای حتمی شما به پرفشاری خون نبوده و تنها هشداری است برای این گونه افراد، که در صورت بی احتیاطی در قبا ل عوامل قابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون، از شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری برخوردار هستند.

عوامل قابل کنترل ایجاد کننده ی پرفشاری خون:

1- چاقی: به موازات افزایش وزن، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد به خصوص اگر چربی ناشی از زیاده روی در مصرف خوراکی ها، در ناحیه شکم انباشته شود.

2- ترشح بیشتر انسولین:تحت تأثیر پرخوری و ریزه خواری و به موازات بالا رفتن وزن، گیرنده های انسولین حساسیت خود را از دست داده و مرتباً به مقدار ترشح و انباشتگی انسولین در جریان خون افزوده می شود و به علت انباشتگی مایعات و عدم دفع سدیم، موجبات پرفشاری خون فراهم می شود.

3- سدیم: در حالی که نیاز به سدیم ضروری برای بدن محسوب می گردد، با مصرف 3-2 گرم نمک، این نیاز تأمین می گردد. ولی متأسفا نه به علت عادات غلط و تغذیه ی نامناسب، ذائقه ی اغلب ما نمک بیشتری را طلب می نماید و با استفاده از نمکدان سرسفره، با پاشیدن نمک در غذاهای خود، مقدار مصرف خود را باز هم بالاتر می بریم. بعلاوه مصرف تنقلات حاوی نمک مثل چیپس ، بادام شور، چوب شور، پفک، بادام زمینی ، انواع تخمه ها ،سس، خیارشور، کلم شور، ترشی ها ، رب ها، سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیرها، کنسروها، ترد کننده های گوشت، ادویه های مرکب، ( کاری، سویا سس) چاشنی های آماده برای درست کردن سالاد،منجر به دریافت سدیم بیشتر می شود. که این مصرف بالای سدیم خود در ایجاد پر فشاری مو ثر است.

به این نکته باید توجه کرد که، سدیم در ترکیب طبیعی اغلب مواد غذایی مصرفی وجود دارد و به مواد غذایی فرآوری شده نیز برای طعم دادن و یا به منظور نگهداری بیشتر و افزودن به زمان ماندگاری آنها نمک اضافه می شود.

4- کشیدن سیگار: از ابعاد مختلفی بر افزایش پرفشاری خون تأثیرگذار می باشد.

5- عصبانیت: هر نوع عصبانیتی، تغییراتی را در سطح هورمون های مختلف بدن ایجاد می نماید که باعث پرفشاری خون می گردد و این موضوع در افرادی که عصبانیت ، ناامیدی و سرخوردگی ها را در درون خود سرکوب و نگهداری می نمایند، اثرات مخرب و مضاعفی در بالا بردن سطح فشار خون از خود باقی می گذارد.

6- شیوه ی زندگی:عدم تحرک و ورزش، عامل تحلیل عضلات و موجب پرفشاری خون تلقی می گردد.

افرادی که نمی توانند نمک به مقدار زیادمصرف کنند می توانند با استفاده از سبزی جات معطر و ادویه جا ت گوناگون، طعم و مزه ی دلخواه خود را تأمین و میزان نمک مصرفی را کاهش دهند. بدین منظور می توان از موادی مانند: سیر، ریحان، پیاز، فلفل قرمز، جعفری ، شوید، زنجبیل، فلفل سیاه، خردل، برگ بو، آب لیمو، نارنج، ماست کم چربی، زعفران ،آویشن، پودرجوزهندی ،ترخون، آویشن،اکلیل کوهی و زیره استفاده نمود.

تو صیه های غذایی جهت پیشگیری و درمان پر فشاری خون:

1- کاهش مصرف چربی ها به حداقل ممکن و استفاده ی بیشتر از روغن های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع با یک باند دوگانه (مثل روغن زیتون ) و یا چند باند دوگانه (مثل روغن های نباتی مایع ذرت، بادام زمینی، هسته ی انگور، آفتاب گردان).

2- استفاده از کپسول های حاوی روغن امگا 3 به میزان 3-1 گرم در روز.

3-کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ ودر عوض ماهی به جای آنها مصرف شود ( به صورت کباب شده، فرپز یا بخارپز. توجه داشته باشید سرخ کردن ماهی از ارزش درمانی آن می کاهد.)

مصرف 3-2 حبه سیر، در کاهش پرفشاری خون بسیار مؤثر است

4- افزایش مصرف سیر و پیاز درتهیه مواد خوراکی و یا به صورت خام مثلاً نصف پیاز در روز و یک حبه سیررنده شده درهروعده ی غذایی

5- همه ی سبزی جات و میوه ها بسیار ارزشمند می باشند ولی در میان میوه ها، سیب ، پرتقال ، گریپ فروت، آلو، انگور و موز و در بین انواع سبزی جات، مصرف کرفس، هویج ، و گوجه فرنگی در کاهش شدت پرفشاری خون بسیار مؤثر می باشد. سبزی جات دیگر نیز با دارا بودن فیبر و موادی نظیر پتاسیم ، منیزیم ، ویتامین C و کلسیم در کاهش فشار خون از ارزش خاصی برخوردار می باشند.

چند نکته مهم :

 مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک،گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.


برچسب‌ها: راهنمایی معلم, کمک آموزشی, علوم




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دریافت همین آهنگ