تبلیغات
آموزگار ابتدایی قصرقند - سناریوطرح درس ریاضی ششم دبستان
 
آموزگار ابتدایی قصرقند
اول : در شروع هر كاری بسم الله بگویید . دوم: در هر نعمتی الحمدالله بگویید . سوم: در هر كار كه قصد انجامش را دارید، ان شالله بگ

سناریوطرح درس ریاضی ششم دبستان

موضوع:نسبت وتناسب

آموزش وپرورش منطقه قصرقند

دبستان:

معلم:

مدرک تحصیلی:

سابقه کار:

 

 

 

جمهوری اسلامی ایران

سازمان آموزش وپرورش سیستان وبلوچستان

اداره آموزش وپرورش شهرستان قصرقند

مجتمع آموزشی وپرورشی :

 


سناریوطرح درس:ریاضی پایه ششم دبستان

تهیه وتنطیم

 

 

سناریوطرح درس ریاضی ششم دبستان

موضوع:نسبت وتناسب

آموزش وپرورش منطقه قصرقند

دبستان:

معلم:

مدرک تحصیلی:

سابقه کار:

 

 

فهرست

1: نسبت وتناسب

 

 

 

 نسبت وتناسب

تدریس نسبت وتناسب

تفاوت نسبت و كسر را بداند.

كسر واحد دارد

نسبت واحد ندارد

كسر تقسیم كردن است

تناسب مقایسه بین دو چیز است

دو كسر هر دو (صورت و مخرج) از یك جنس هستند در نسبت خیر

كسر را نمی توان جابجا كرد (صورت و مخرج) در نسبت جابجایی وجود دارد

وقتی نسبت ها توالی پیدا كنند (جدول) تناسب نام دارد.

در نسبت ارتباط منطقی (عددی) وجود دارد تناسب نام دارد.

فعالیت پیشنهادی صفحه 18

-8 ابتدا به صورت ملموس نسبت نیمکت ها به دانش آموز یا بر عکس را بپرسیم

(نسبت دانش آموز به نیمکت 3 به 8 است). دانش آموزان بصورت 3 نفری

بنشینند.از صفحه ی عنوانی بعنوان ایجاد انگیزه استفاده کنیم.

-2 دو دانش آموز 3 مداد داشته باشد 4 دانش آموز 6 تا الی آخر ( بصورت دست

ورزی)

-3 از دانش آموزان بخواهیم نسبت هایی که دیده اند را بیان کنند. از مثال های

گوناگون پیرامون خودشان مثال هایی زده شود. ( از تصاویر کتاب پنجم هم می

توان استفاده کرد)

می توان از مثال دانش آموز- مداد- کتاب استفاده کرد.

 

۱

 

۲

 

۳

1 دانش آموز 2 کتاب و 3 مداد ) نسبت های سه تایی(

2 دانش آموز 4 کتاب و 6 مداد

2

فعالیت پیشنهادی

مثال کتاب برای دانش آموزان ملموس نیست

برای این کار باید نسبت های ملموس مثال زده شود.

با استفاده از خودکار و مدادهای رنگی مثال می زنیم سه دانش آموز که نشسته

اند را انتخاب می کنیم به حمید 8 مداد به مجید 2 مداد نسبت های حمید به محید

چند به چند است؟ یک بار هم مجید را 3 خودکار می دهیم و سعید را 4 خودکار

می دهیم حالا می پرسیم

نسبت نوشت افزار مجید به سعید چند به چند است؟

این نسبت ها را به طور متوالی افزایش می دهیم یعنی حمید را 2 مداد و مجید را

4 مداد به همین ترتیب تا آخر

می پرسیم حالا که حمید 2 مداد دارد مجید چند مداد دارد؟

باز می پرسیم اگر مجید 6 خودکار داشته باشد سعید چند خودکار دارد؟

حالا که مجید 6 خودکار دارد سعید باید چند خودکار داشته باشد؟ 1 خودکار

مدادهای حمید را به 3 تبدیل می کنیم و می پرسیم حالا مجید باید چند مداد

داشته باشد؟ 6تا مداد را جلویش میگذاریم حالا می بینیم نسبت های مداد و

خودکار یکی شده است.

حالا مجید در مقابل 6 مداد 6 خودکار دارد و این نسبت بین هر سه نفر برقرار

است.می شود 3 و 6 و 1 و جدول زیر را می کشیم

1

2

3

2

4

6

8

10

12

 

3

6

9

4

8

12

مجید = 6 حمید = 1 سعید = 3

با مقایسه جدول بیان می کند که هر عدد در چه عددی ضرب شده است

بعد به مثال های کتاب مراجعه می کنیم

3

در این فعالیت دانش آموز متوجه می شود که صورت و مخرج یک کسر در مخرج یا

در صورت کسر دیگری و برعکس ضرب می شود تا به مخرج مشترک یا صورت

مشترک برسد و نسبت ها یکی شود.

پس از اینکه دانش آموز به تکنیک رسید کار در کلاس را انجام می دهد. یعنی

نسبت ها را در صورت یا در مخرج یکی می کند. = =

کار در کلاس صفحه ی 13 باید مقایسه کنند نسبت های مساوی تشکیل دهد باید

کیلو گرم را به گرم تبدیل کند.

2333 گرم = 2 کیلوگرم = 333 گرم 2 = 3

= =

3333 گرم 3 کیلوگرم 533 گرم 3 5

فعالیت پیشنهادی صفحه ی

موضوع : درصد ریاضیات مالی ، اهداف : آشنایی با درصد – محاسبه سود و زیان –

شناخت درصدهای بیشتر از

ایجاد ارتباط بین کسر، درصد، اعداد اعشاری

مقایسه درصدها

معرفی مالیات ها بر ارزش افزوده

درصد را با ذکر مثال هایی به دانش آموزان آموزش می دهیم . با استفاده از

اطلاعات سال قبل و کتاب حاضر بیاموزد که برای تبدیل نسبت به درصد باید مخرج

کسر را به مضرب ده تبدیل نماید و سپس به صد تبدیل نماید در مفهوم درصد از

% 53 = ، مثال های ساده و کوچک استفاده میکنیم مثلا با مضرب های 83

فصل ششم : آمار و احتمالات

درس یک : جمع آوری و نمایش داده ها

هدف : آشنایی با روش ها جمع آوری ا طلاعات سازماندهی و نمایش داده ها

فعالیت پیشنهادی صفحه

4

علاوه بر فعالیت کتاب می توان این بخش را با موضوعات ذیل شروع نمود.

الف( نام بردن گل مورد علاقه ی خود

ب( نام بردن غذای مورد علاقه ی خود

ج( نام بردن ورزش مورد علاقه

در ادامه می توان مانند فعالیت کتاب ، به دو روش اطلاعات را جمع آوری نمود

(گسترده پاسخ- محدود پاسخ) بقیه فعالیت مانند کتاب ادامه داده شود.

کار در کلاس : فعالیت پیشنهاد ی

فعالیت مطرح شده را یادآوری و داده ها سازماندهی شود. نحوه ی چوب خط

توضیح داده و چند فعالیت در این مورد انجام شود.

جدول داده ها روی تابلو رسم وتوسط دانش آموزان کامل گردد. اطلاعات جدول

تحلیل و تفسیر شود. (با سوالات مناسب توسط معلم و دانش آموز مثلا کدام غذا،

رنگ یا .. بیشترین طرف دار را دارد)

بعد اطلاعات دو جدول مقایسه و تفاوت آن ها ارائه شود.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دریافت همین آهنگ